• 7. generace navazuje na odkaz svých předchůdců - dostupný sportovní vůz pro své fanoušky po celém světě

YOKOHAMA, Japonsko - 17. srpna místního času představila v New Yorku společnost Nissan Motor Co., Ltd. premiéru nového modelu sportovního vozu Nissan Z pro americký trh. Zcela nová, sedmá generace modelu Z, která reprezentuje více než 50 let trvající vášeň a oddanost vzrušení z jízdy, se má začít prodávat u prodejců Nissan v USA na jaře 2022.

Jako klíčový model společnosti Nissan pomáhá model Z udržovat "nissanovství" společnosti, přes pokračující firemní transformaci. V centru úspěchu modelu Z jsou fanoušci, kteří představují 1,8 milionu prodaných vozů Z, což z něj činí celosvětově nejprodávanější sportovní vůz.

Jako dostupný sportovní vůz pro moderní dobu nabízí zcela nové Z atraktivní design, vyspělé technologie a vzrušení z objevování otevřených silnic minulým i budoucím generacím řidičů a fanoušků Zetka.

"Pro nás ve společnosti Nissan je model Z součástí toho, kdo jsme, a představuje léta závazku vůči zákazníkům. Prostřednictvím modelu Z přinášíme nejnovější design sportovních vozů, výkon a vzrušení co největšímu počtu lidí můžeme," řekl Ashwani Gupta, šéf společnosti provozní ředitel/výkonnostní ředitel společnosti Nissan Motor Co., Ltd.

Vzrušující, dynamický výkon

Původní model Z, který debutoval v roce 1969, byl zkonstruován tak, aby přinášel radost a vzrušení ze sportovního vozu co největšímu počtu lidí. Bylo to auto postavené od nadšenců pro nadšence a v tomto duchu pokračuje uvedení nejnovějšího, znovuzrozeného modelu Z na trh.

Jedním z charakteristických rysů vozu Z bylo vždy pouto mezi vozem a řidičem – spojené fyzické, které proniká až do útrob bez ohledu na to, jaká cesta je před vámi. Toto pouto mezi člověkem a strojem dominuje novému Z, zejména v přítomnosti standardní šestistupňové manuální převodovky. Řadicí páka šestistupňové převodovky je fyzickým kontaktním bodem mezi řidičem a Zetkem. Převodovka klouže na další rychlostní stupeň téměř instinktivně a s minimálním úsilím. K dispozici je také pokročilá 9stupňová automatická převodovka s rychlou odezvou.

"Jednoduše řečeno, naším cílem je, aby toto Z bylo nejlepší verzí doposud, tečka. S každou generací zvyšujeme laťku, posouváme hranice Z a pokračujeme ve využívání lidského instinktu pro další vzrušující cestu. Zcela nové Z je více než jen výkonné a agilní, je navrženo tak, aby se svým řidičem doslova splynulo, aby se vůz stal 'tanečním partnerem' pro jejich dobrodružství na silnici." řekl Hiroshi Tamura, hlavní produktový specialista nového Z.

Zcela nový motor V-6 o objemu 3,0 litru se dvěma turbodmychadly dodává vozu Z výrazný nárůst výkonu oproti předchozí generaci modelu 370Z. Je navržen tak, aby poskytoval ostrou a zároveň plynulou odezvu na pokyn řidiče. Díky nárůstu výkonu o 68 koní a zvýšení točivého momentu o 30% se nové Zetko odlišuje od všech předchozích modelů. Motor má výkon 400 koní (405 k) a točivý moment 475 Nm (350 lb.ft) při 5 600 ot/min.

S nárůstem výkonu tým inženýrů vyladil podvozek, chlazení, odpružení a řízení tak, aby vůz Z i nadále podporoval záměry řidiče. Po usednutí za volant působí Z nově a moderně, ale přesto důvěrně známě.

Poprvé u vozu Nissan s pohonem zadních kol je součástí 6stupňové manuální převodovky pokročilý systém kontroly rozjezdu (stupeň Performance), který pomáhá zajistit plynulou akceleraci z místa zastavení. Všechny modely vybavené automatickou převodovkou jsou vybaveny systémem launch control. Modely vybavené manuální převodovkou jsou rovněž vybaveny hnacím hřídelem z uhlíkových vláken a systémem řazení otáček podřazení.

Nová, na přání dodávaná 9stupňová automatická převodovka nabízí přímou a rychlou odezvu díky širokým převodovým poměrům. Řidiči mohou zažít uspokojivé zapojení, které udržuje vzrušující výkon a výkon Z v synchronizaci s řidičem.

Pokud jde o zajištění předvídatelných a citlivých jízdních vlastností, tým konstruktérů zvolil vícestupňový přístup, zejména při jízdě vysokou rychlostí a v zatáčkách. Zvýšená tuhost karoserie, elektronický posilovač řízení s hřebenovým posilovačem a silným mechanickým pocitem a širší přední pneumatiky pomáhají zvýšit výkon v zatáčkách až o 13%.

Přední i zadní tlumiče využívají novou konstrukci monotrubkových tlumičů s větším průměrem než u předchozího modelu 370Z, což má za následek snížení tlumící síly přibližně o 20%, což pomáhá minimalizovat dopady při nárazu na nerovném povrchu, zlepšuje jízdní vlastnosti a stabilitu řízení. Přední dvoukloubové hliníkové zavěšení má novou geometrii, včetně úhlu natočení, který byl zvětšen, což napomáhá stabilitě v přímém směru.

S automatickou převodovkou jsou nabízeny dva jízdní režimy, standardní a sportovní. Standardní režim je nejvhodnější pro dojíždění do práce a dlouhé jízdy po dálnici pro příjemnou jízdu bez stresu. Sportovní režim uvolňuje výkonnostní potenciál modelu Z a nabízí rychlejší ovládání akcelerace, sportovní profil řízení, aktivní vylepšení zvuku a nastavení dynamické kontroly vozidla ve sportovním režimu, které nejlépe vyhovuje při svižné jízdě po klikaté silnici. Modely třídy Z Performance využívají mechanický spojkový diferenciál s omezenou svorností.

Exteriér Z - minulost se snoubí s budoucností

Zcela nové Z se může pochlubit elegantním designem exteriéru se vzhledem, který vyjadřuje úctu k jeho původu. Jeho dlouhá kapota a krátká palubka jsou v základu Z se svěžím vzhledem, který je láskou na první pohled. Tématem designu exteriéru a interiéru nového Z je "tradice s moderními technologiemi".

"Naši designéři naslouchali tisícům současných majitelů vozů Z, vytvořili nespočet studií a skic, když jsme zkoumali jednotlivé generace a to, co je činilo úspěšnými. Nakonec jsme se rozhodli, že by Z mělo cestovat mezi desetiletími, včetně budoucnosti." řekl Alfonso Albaisa, senior viceprezident společnosti Nissan pro globální design.

Pokud jde o exteriér, nové Z přebírá tradiční design sportovního vozu s pohonem zadních kol, s dlouhou kapotou, nižším postojem vzadu a siluetou, která vzdává hold první generaci Z. Designéři využili nejnovější technologie k zefektivnění designu a zakomponovali LED osvětlení, které dodává rozměr bez zbytečných prvků. LED světlomety mají dva půlkruhy, které odkazují na Fairlady 240ZG ze 70. let, jež se prodávaly pouze na japonském trhu, a přirozeně tak zapadají do identity nového Zetka.

Odkaz na původní Z je nejvýraznější při pohledu z boku. Linie střechy přechází od přídě k hranaté zádi a vytváří tak charakteristický profil první generace Z, jejíž zadní hrana byla o něco nižší než výška předních blatníků, což dávalo Z jedinečný postoj.

Charakteristický přechod od zadní čtvrtiny skla k nízkému posedu zadní části vozu ještě umocňuje tento efekt. Zadní sdružená světla využívají moderní technologie se stylem připomínajícím model Z32 300ZX, včetně inovovaných 3D zadních LED světel, které mají výrazný charakter písmene Z.

Výbava Z Performance je obohacena zadním spoilerem, který vytváří přítlak v místech, kde se nachází spojení zadního víka a spoileru, což zmírňuje vztlak zadní části vozu. Přední spoiler využívá výhod poznatků získaných při vývoji Nissanu GT-R a využívá podtlakové zóny.

Zcela nové Z je k dispozici ve třech jednobarevných a šesti dvoubarevných barvách exteriéru včetně dvou nových barev, modré Seiran a žluté Ikazuchi - obě se Super Černou střechou.

Interiér Z: moderní technologie s vintage nádechem

Kabina je navržena tak, aby řidiči a spolujezdci padla jako ulitá a hladce kombinuje moderní technologie s vintage prvky Z. Středová konzole se inspiruje předchozími generacemi, na přístrojové desce jsou tři analogové ukazatele, uprostřed 8,0palcový dotykový displej audiosystému a poblíž řadicí páky jsou přepínače klimatizace.

Tým designérů interiéru se také radil s profesionálními legendami motoristického sportu, jako je například řidič Nissanu Super GT500 Tsugio Matsuda, aby kabina vozu Z byla ideální pro různé jízdní situace sportovního vozu. To je patrné i na přístrojovém vybavení, kde se všechny důležité informace nacházejí na 12,3palcovém přizpůsobitelném digitálním displeji měřidel a jsou uspořádány tak, aby je řidič na první pohled pochopil, například bod řazení červené čáry na 12. hodině. Zcela nový 12,3palcový TFT displej měřicího přístroje se třemi režimy zobrazení, podle preferencí řidiče.

Středová konzole nového Z využívá třízónový přístup, kdy jsou tři analogové ukazatele na přístrojové desce (plnící tlak, otáčky turba, volt) umístěny v zorném poli řidiče. Nové jsou páčky manuálního i automatického řazení, přičemž každá z nich je navržena na míru pro optimální úchop a pohodlí.

Nový volant s hlubokými paprsky nabízí řidiči rychlý přístup k ovládacím prvkům, aniž by ztratil estetický vzhled historického vozu.

Konstrukce sedadel využívá know-how z vývoje modelu GT-R a zlepšuje tak držení i usazení. Rozšířené použití semiše na opěradlech sedadel potlačuje počáteční boční otřesy na těle, což vytváří pohodlnější jízdu a zároveň snižuje pohyb těla při agresivním průjezdu zatáčkou.

K dispozici jsou tři barevné varianty interiéru - grafitový, červený a modrý. Omezená verze edice Proto Spec se vyznačuje žlutými akcenty v celé kabině, včetně prošívání na přístrojové desce. Sedadla jsou vybavena vrstveným materiálem sedáků, který vytváří hloubku a efekt gradace.

Dva modely, jedna limitovaná edice

Pro trh ve Spojených státech bude zcela nové Z nabízeno ve výbavě Sport a Performance, přičemž každý z nich bude mít na výběr 6stupňovou manuální nebo novou 9stupňovou automatickou převodovku.

V nabídce je také limitovaná edice Nissan Z Proto Spec s exkluzivními žlutě zbarvenými brzdovými třmeny s logem Z, bronzově zbarvenými koly z hliníkové slitiny, exkluzivními kůží čalouněnými sedadly se žlutými akcenty a žlutým prošíváním celého interiéru. Sériová výroba Nissan Z Proto Spec je omezena na 240 kusů.

"Již více než 50 let je model Z dostupným sportovním vozem snů. Jeho nadčasová přitažlivost je výsledkem neutuchajícího nadšení a obětavosti nespočtu zaměstnanců, kteří pracují na tom, aby minulým i budoucím generacím zprostředkovali vzrušující zážitek z vozu Z." dodal Gupta.

Nissan oznámí podrobnosti o zcela novém modelu Z pro japonský trh, známý jako tzv. Fairlady Z, letos v zimě.

Nissan Z specifikace
(U.S.)

Nissan Z
(Sport)

Nissan Z
(Performance)

Nissan Z
(Proto Spec)

Motor

VR30DDTT 3.0 L V-6 Twin Turbo

Výkon motoru (k)

400

Točivý moment (Nm)

475 @ 5,600 ot/min

Převodovka

Manuální 6stupňová /
Automatická 9stupňová s řadícími pádly

Systém brzdění

Přední: ventilované kotouče se 4pístkovými hliníkovými třmeny
Zadní: ventilované kotouče s 2pístkovými hliníkovými třmeny

Délka (cm)

437,9

Šířka (cm)

184,4

Výška (cm)

131,6

Rozvor (cm)

255

Velikost kol a pneumatik

P: 245/45R18 9J
Z: 245/45R18 9J

P: 255/40R19 9.5J
Z: 275/35R19 10J

P: 255/40R19 9.5J
Z: 275/35R19 10J

Nissan Z Youtube