Slovník
Vysvětlení technických termínů používaných na stránce.
A–F
Název | Popis |
4WD | 4-wheel-drive. Motor pohání všechna čtyři kola. |
ABS | Protismykový systém brzd, který ve zlomku vteřiny zapojuje a znovu uvolňuje brzdy tak, aby zabránil zablokování kol a udržel vůz pod kontrolou. |
Airbag | Vaky plněné vzduchem v případě silného nárazu za účelem zabránění zranění hlavy a horní části těla. Přední airbagy jsou umístěny ve volantu a panelu nástrojů. Boční airbagy jsou umístěny ve dveřích a airbag může být umístěn i ve střeše. |
Aktivní motorová brzda (AEB) |
Systém, který pomáhá zpomalit zapojením motoru do procesu brzdění. |
Aktivní potlačení zvuku / kontrola hluku |
Systém kontroly hluku (ANC) či aktivní potlačení vnějších zvuků (ANR) představuje způsob eliminace nežádoucího zvuku přidáním jiného, který jej vyruší. |
Aktivní protiskluzový systém | Aktivní protiskluzový systém (ABLS) rozeznává protáčení kol a potřebná kola automaticky přibrzdí, zatímco výkon směřuje ke kolům s nejlepší přilnavostí. |
Aktivní regulace jízdy |
Systém, který upravuje točivý moment a jemně přibrzdí za účelem zmírnění podélného houpání. |
Aktivní sledování dráhy vozu | Systém, který přibrzdí vnitřní kola v zatáčkách nebo na vlhkém povrchu, aby nedošlo k přetáčení. Funguje podobně jako samosvorný diferenciál. |
Aktivní vylepšení zvuku |
Skrze audio systém simulovaný zvuk vozu. |
All Mode 4x4-i | Systém pohonu 4x4, který se spouští automaticky, když to vyžadují podmínky (například jízda bahnem, sněhem nebo jiné). Poskytuje maximální přilnavost a okamžité reakce. |
Asistent pro sjíždění svahů | Když brzdění motorem vůz 4x4 na ostrém svahu nezpomaluje dostatečně, tento systém automaticky udržuje rychlost a brzdí podle potřeby. |
Asistent rozjezdu do kopce | Když se rozjíždíte do kopce, tento systém zabrání nežádoucímu couvnutí tím, že na několik vteřin podrží brzdu sám, a řidič tak má čas přešlápnout z brzdy na plyn. |
Automatická převodovka | Převodovka, která mění rychlostní stupně sama. |
Automatické přepínání dálkových světel | Kamera s vysokým rozlišením spojená s moderním softwarem automaticky přepíná mezi dálkovými a potkávacími světly podle dopravní situace. |
Bubnové brzdy | Brzdy, kde jeden nebo více hydraulických válců zatlačí brzdové destičky proti vnitřnímu povrchu brzdového bubnu. |
Chytré zpětné zrcátko | Zrcátko s LCD monitorem připojeným na zadní kameru. |
Common Rail | Systém přímého vstřikování dieselových motorů, který udržuje palivo pod tlakem. Tlak a načasování vstřiku ovládá palubní elektronika podle rychlosti a zátěže. |
dCi | Zkratka pro „direct common-rail injection“. Označuje systém přímého vstřikování dieselových motorů používaných na většině vozidel Renault-Nissan. Zahrnuje vysokotlaký přívod paliva ke každému válci. |
Diferenciál | Součást převodovky mezi vlastním převodem a koly. Diferenciál upravuje rychlost mezi koly napravo a nalevo při zatáčení. Na vozech s náhonem na všechna 4 kola další diferenciál koordinuje pohyb předních a zadních kol. |
DIG-T | Přímé vstřikování paliva – Turbo motor. |
EBD | Elektronická distribuce brzdné síly je součástí některých systémů ABS. Distribuuje brzdění mezi předními a zadními koly způsobem, který je nejlepší pro zachování stability, bez ohledu na náklad nebo tlak na brzdový pedál. |
EGR | Systém EGR zachycuje výfukové plyny a vrací je do motoru. Snižuje se tak množství při spalování použitého kyslíku a tím i teplota a emise oxidu dusičitého. |
Elektrické střešní okno | Prosklený segment střechy s elektrickým ovládáním. |
Elektrické zavírání zavazadlového prostoru | Zavírání „kufru“ na elektřinu. |
Emise CO2 | Množství oxidu uhličitého, které vůz vyprodukuje. CO2 představuje znečištění atmosféry. |
ESP | Electronic Stability Program. ESP automaticky stabilizuje vůz brzděním každého kola zvlášť a v případě potřeby snížením točivého momentu motoru. Používá senzory ke změření rychlosti točení kol, úhlu jízdy a rotace vozidla kolem vertikální osy. |
G–L
Název | Popis |
GPS | Global Positioning System používaný v navigačních zařízeních. GPS přes satelit určí přesnou polohu vozidla a poskytuje řidiči instrukce, kudy se dostane ke zvolenému cíli. |
H5ft |
Kódové označení motoru 1.2 DIG-T k dispozici pro vozy Juke, Pulsar a Qashqai. |
Hnací hřídel | U vozů s náhonem na zadní nápravu hřídel, která přenáší výkon z převodovky do diferenciálu. |
Inteligentní klíč Nissan (také I-klíč) | Systém otevírání dveří nebo zavazadlového prostoru stisknutím tlačítka na klice. Často spojený s tlačítkem startéru, takže tradiční klíč zcela chybí. |
Inteligentní parkovací asistent | Tento systém měří velikost parkovacího místa a pomáhá zaparkovat. S pouhými 75 cm k délce vozu navíc dokáže vůz na místo dostat automaticky. Řidiči stačí sledovat instrukce na obrazovce a pomocí brzdy a plynu popojíždět dopředu a dozadu. |
Kotoučové brzdy | Brzda s ramenem přitlačujícím brzdové destičky k rotujícímu kotouči na kole. |
M–R
Název | Popis |
Monitorování pohybujících se objektů | Detekce pohybujících se objektů – buď s jednou kamerou pouze vzadu nebo se systémem čtyř kamer kolem celého vozidla (Panoramatický kamerový parkovací systém). |
Multifunkční displej | Displej pro celou řadu funkcí a informací spojených s vozidlem pro pohodlnější jízdu (např. teplota chladicí kapaliny či motorového oleje, tlak oleje v motoru a převodovce atd.) |
NATS | Systém Nissanu proti krádeži Alarm s ultrazvukovou ochranou interiéru a vnějšího perimetru. |
NBAS | Nissan brzdový asistent Systém, který zvyšuje tlak na brzdy a pomáhá vám v případě potřeby zastavit rychleji. Měří přitom sílu, kterou řidič na brzdu tlačí. Jakmile přesáhne předem určenou výši, plně se zapojí do brzdění. |
Nezávislé zavěšení McPherson | Zavěšení náprav, které kombinuje tlumiče a pružiny v jedné opěrce s vrcholem jednotky přímo na karoserii. |
NissanConnect | Multimediální systém pro audio, komunikaci a navigaci. Nabízí spojení s chytrým telefonem, streaming audia přes Bluetooth, navigaci a vstupy pro iPod/USB. Se systémem NissanConnect jste spojeni se světem i ze sedadla svého vozu. K připojení je připravena celá řada prvků a aplikací. Je k dispozici pro zařízení se systémem Android a iOS. Služby, integrace s chytrým telefonem a balíček (služby a aplikace) se mohou u jednotlivých modelů lišit. |
NissanConnect EV | Zcela nový systém pro Leaf modelového roku 2016, který umožňuje zákazníkům komunikovat s vozem přes chytrý telefon nebo webové stránky. Řidiči mohou na dálku zapínat a vypínat nabíjení či klimatizaci, určit polohu svého vozu, studovat jízdní informace jako ujeté kilometry, spotřeba energie nebo ekologické výsledky a dokonce se mohou také porovnávat s ostatními členy komunity elektromobilů Nissan. Stačí aktivovat a služby jsou k dispozici až na 3 roky zdarma. |
Palivový článek | Vyvíjený systém pohonu. Palivový článek generuje elektrickou energii spojením kyslíku a vodíku. Jediným odpadním produktem je vodní pára. |
Panoramatický kamerový parkovací systém | Panoramatický kamerový parkovací systém přináší pohled kolem dokola vozu z ptačí perspektivy. |
Pasivní bezpečnost | Bezpečnostní prvky, které chrání cestující v případě nehody (např. deformační zóny, bezpečnostní pásy, airbagy). |
Podvozek | Struktura, která nese karoserii, motor, převodovku a nápravy vozidla. |
Pohodlné sedadlo s oporou páteře | Viz sedadla zero gravity. |
Posilovač řízení | Systém hydraulického nebo elektrického posilování, který usnadňuje řízení. |
Převodovka CVT | Převodovka s plynulou změnou převodového poměru. Převodový poměr se mění postupně, nikoli po jednotlivých krocích jako u manuální nebo běžné automatické převodovky. Tento systém využívá kovový V-řemen – v případě převodovky Nissan CVT typ V-roller. |
Přímé vstřikování | Motor, ve kterém jsou motorová nafta nebo benzín vstřikovány přímo do válce místo do komory nebo rozdělovače. Motory s přímým vstřikováním zajistí účinnější spalování s lepší spotřebou a nižšími emisemi. |
Pružiny | Pružina spirálovitého tvaru. Používají se na nápravách většiny vozů. |
R9M | Kódové označení motoru 1,6 dCi k dispozici pro modely Qashqai a X-Trail. |
Rozvor | Vzdálenost mezi středem předních a zadních kol. Čím větší rozvor, tím více je obvykle místa v kabině. |
S–Z
Název | Popis |
Safety Shield | Balíček bezpečnostních prvků společnosti Nissan. Najdete zde aktivní reakce vozů za účelem zabránění nehodám (obvykle pomocí senzorů a kamer) – např. systém upozornění na vybočení z jízdního pruhu, sledování mrtvého úhlu nebo monitorování pohybujících se objektů. Obsah se může lišit podle daného modelu. |
Sedadla zero gravity | Sedadla inspirovaná neutrální pozicí astronautů ve vesmíru s pečlivě naplánovanou podporou různých částí těla. |
Sledování mrtvého úhlu | Systém Nissan, který pomocí zadní kamery hlídá mrtvé úhly výhledu na obou stranách vozu. Pokud systém zaznamená jiný vůz v mrtvém úhlu řidiče, rozsvítí se varování na zrcátku. |
Sledování pohybů karoserie | Tento přídavný systém pomáhá ovládat pohyb vozu jako tlumení náprav navíc. |
Spojka | Součást systému, která spojuje motor s manuální převodovkou, a používá se pro vyřazení před změnou rychlostního stupně. Řidič sešlápne spojku a umožní tiché zapojení rychlostního stupně. |
Světlá výška | Vzdálenost podlahy vozu od země. |
Systém aktivního ovládání podvozku | Systém, který upravuje reakce motoru a řízení (a u vozů s CVT také převodovky) stisknutím tlačítka. |
Systém automatického nouzového brzdění | Systém rozeznávající možný náraz. Vydává zvuková i vizuální varování, a pokud řidič nereaguje, zabrzdí. |
Systém rozpoznávání dopravních značek | Dopředu namířená kamera, která automaticky čte značky a zobrazuje informace řidiči. Funguje po celé Evropě, bez ohledu na typografii značek. V zemích, které to vyžadují, zobrazuje také různá omezení rychlosti pro suché nebo vlhké podmínky. |
Systém rozpoznání únavy během jízdy |
Systém rozpoznání únavy během jízdy (DAA) pomáhá zabránit ztrátě soustředěnosti. Senzory monitorují jízdní styl, a pokud řízení vykazuje známky únavy, rozsvítí se na palubní desce kontrolka ve tvaru šálku kávy. |
Systém uchycení dětských sedaček Isofix | Mezinárodní standard upevnění dětské sedačky, běžné u všech výrobců aut. |
Systém upozornění na vybočení z jízdního pruhu | Systém vydává vizuální i zvukové upozornění, pokud vůz vyjede ze svého pruhu. Pokud vůz bliká v dané směru, varování zůstává vypnuté. |
Technologie ovládání podvozku | Zastřešující termín pro tři různé elektronické systémy: Aktivní regulace jízdy, aktivní motorová brzda a aktivní sledování dráhy vozu. |
ThermaClear | Vyhřívané čelní sklo k dispozici u modelu Qashqai. |
Točivý moment | Točivý výkon motoru. |
TPMS | Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) je elektronický systém sledování tlaku v pneumatikách, který vás upozorní, pokud tlak poklesne. |
Transfer box | Součást převodovky na vozech s náhonem na všechna 4 kola. Když vozidlo přejde na režim náhonu na všechna 4 kola, přenáší výkon na přední kola. |
Turbo | Zkratka pro turbodmychadlo, rotační kompresor nebo čerpadlo, které pohání výfukové plyny. Turbo vhání do válců více vzduchu a umožňuje spálit více paliva a vytvářet vyšší výkon. |
Typ karoserie | Typ vozidla podle tvaru nebo stylu karoserie, např. sportovní, off-road atd. |
Užitečné zatížení | Náklad, který vozidlo uveze, bez cestujících a paliva. |
Vrtání a zdvih | Poměr mezi poloměrem válce a délkou zdvihu pístu. Tato veličina ukazuje, zda je motor určen k vyšším rychlostem nebo vyššímu točivému momentu. Pokud je délka zdvihu pístu vyšší než poloměr vrtání válce, motor poskytuje vyšší točivý moment na úkor maximálního výkonu; pokud je tomu naopak, motor poskytuje vyšší výkon s nižším točivým momentem. |
Vstřikování paliva | Palivové čerpadlo vstřikuje přesně odměřené množství paliva do spalovacích komor motoru. Je účinnější než karburátory, které se na benzínových motorech dříve používaly. |
Xenonové světlomety | Světla fungující na základě elektrického oblouku. Svítí více než běžné halogenové světlomety při menší spotřebě energie. |
X-Tronic | Moderní plynulá (bez jednotlivých kroků) převodovka s elektronickým ovládáním. |
Zadní parkovací senzor a zadní kamera | Senzor v nárazníku rozezná překážky až do 1,5 m vzdálenosti za vozem a vydává přerušovaný signál, kterým řidiči sděluje, kolik mu zbývá místa. Pokud se překážka přiblíží na méně než 30 cm, signál zní trvale. Zadní kamera poskytuje výhled dozadu. |
Závěrka mřížky | Systém zavírání přední mřížky pro maximální aerodynamiku. Zavírá se automaticky při rychlostech přes 30 km/h a otvírá se, když senzory určí, že je třeba motor ochladit. |
Zavěšení | Prvek, který spojuje kola s konstrukcí vozu a podmiňuje jízdní vlastnosti i řízení. Většina zavěšení obsahuje různé typy pružin. Pohyb těchto pružin kontrolují tlumiče, které také tlumí nárazy; systém lze doplnit o tyč proti obrácení vozu, (případně o dvě, jednu vepředu a jednu vzadu). |
Stále jste nenašli, co hledáte?
Pokud jsme na něco zapomněli, dejte nám prosím vědět.