Nissan JUKE: nová hybridní pohonná jednotka kombinuje inovace, radost z jízdy a efektivitu
- Pokročilá převodovka s více režimy pro pohotovou odezvu a přímý pocit z jízdy
- Čistě elektrický pohon na první rychlostní stupeň
- Alianční technologie bezproblémově integrovaná do architektury JUKE
- Až 80% jízdy na elektrický pohon v městském prostředí a snížení spotřeby paliva až o 40%
PAŘÍŽ, Francie Ikonický kompaktní coupé crossover Nissan JUKE brzy přivítá ve své nabídce novou pohonnou jednotku, která se rozšíří o hybridní pohon zajišťující pohotový výkon v kombinaci se sníženými emisemi a spotřebou.
"Elektrifikovaná produktová strategie společnosti Nissan nabírá na obrátkách a JUKE Hybrid, který se v nabídce objeví ještě letos, bude představovat další milník v naší strategické ambici mít do roku 2023 plně elektrifikovanou modelovou řadu," řekl Guillaume Cartier, předseda představenstva společnosti Nissan AMIEO.
JUKE Hybrid představí skutečné multimodální hybridní hnací ústrojí, na rozdíl od obohacení tradičních spalovacích motorů o elektrické schopnosti, což přináší klíčové výhody pro zákazníky:
- 100% rozjezdů pouze na elektřinu - vždy.
- Příjemné jízdní vlastnosti za všech okolností.
- Vynikající spotřeba paliva díky inteligentní multimodální převodovce, účinnému rekuperačnímu brzdění a vysoce výkonné baterii.
Při vývoji hybridního pohonného ústrojí pro JUKE byl důležitý zejména uspokojivý zážitek z jízdy pro zákazníka.
Efektivní motor díky synergiím Aliance
Nové hybridní hnací ústrojí plně využívá silné technické stránky Aliance.
Hybridní hnací ústrojí JUKE se skládá z nejmodernějšího spalovacího motoru Nissan nové generace, který byl vyvinut speciálně pro použití v hybridním pohonu. Poskytuje výkon 69 kW (94 k) a točivý moment 148 Nm.
Pokud jde o elektrický pohon, společnost Nissan dodala hlavní elektromotor o výkonu 36 kW (49 k) a točivém momentu 205 Nm, zatímco Renault poskytl 15 kW vysokonapěťový startér/generátor, měnič a 1,2 kWh vodou chlazenou baterii, jakož i vysoce inovativní převodovku. Výsledkem je hnací ústrojí poskytující o 25% vyšší výkon než současná varianta benzinového motoru při snížení spotřeby paliva až o 40% v městském cyklu a až o 20% v kombinovaném cyklu (údaje podléhají homologaci).
Automatická převodovka Smart
Klíčem k potěšení z jízdy v Nissanu JUKE Hybrid je vyspělá multimodální převodovka s nízkým třením, která zajišťuje optimální využití hnací síly, ať už elektrického nebo benzinového motoru, či obou zároveň.
Převodovka nepoužívá k řazení 4 převodových stupňů "ICE" a 2 převodových stupňů "EV" běžné synchronní kroužky čímž došlo k výraznému snížení tření. Všechny rozjezdy vozidla jsou 100% elektrické a 2 elektromotory se používají kombinovaně k synchronizaci převodů, což zajišťuje plynulou, spojitou a citlivou akceleraci.
Převodovka je řízena pokročilým algoritmem, který řídí body řazení, rekuperaci baterie i pokročilou sériově-paralelní architekturu. Pohonné ústrojí dokáže plynule a bez zásahu řidiče přecházet mezi různými možnými typy hybridizace (sériová, paralelní, sériově-paralelní) podle požadavků na zrychlení a výkon. Výsledkem je, že řidič si bude užívat bezproblémovou citlivou akceleraci i účinné nízké emise - to nejlepší z obou světů.
Zážitek z jízdy jako u elektromobilu
Inteligentní systém pohonu modelu JUKE Hybrid řídí pohonné ústrojí podle mnoha parametrů s cílem optimalizovat dobu, kterou JUKE stráví v režimu EV. Během testování dosáhli inženýři společnosti Nissan až na 80% podíl jízdy v městském prostředí v čistě elektrickém režimu s krátkými hybridními fázemi pro dobití baterie před návratem do režimu EV. JUKE Hybrid nejenže se rozjede ze 100% v elektrickém režimu, ale může dosáhnout rychlosti až 55 km/h v čistě elektrickém režimu, aby si řidiči mohli vychutnat silný, konstantní a trvalý zážitek z elektrifikované jízdy.
Systém automaticky maximalizuje využití elektromobilu, ale JUKE Hybrid má také speciální přepínač režimu EV, který lze použít jako funkci pro případy, kdy řidič nechce mít zapnutý motor, například v obytných oblastech, v okolí zastavěných oblastí, jako jsou školy, parkoviště, průjezdy a v dopravních zácpách. Dokud to stav nabití baterie dovolí, přinutí JUKE Hybrid fungovat pouze jako elektrické vozidlo.
Rekuperační brzdění
Při zpomalování bude elektromotor fungovat jako generátor, bude zachycovat kinetickou energii a přeměňovat ji na elektřinu, která se bude ukládat do hybridní pohonné baterie.
Pokročilá funkce rekuperačního brzdění kombinuje rekuperační brzdění a tradiční třecí brzdění, čímž dosahuje přirozeného pocitu při sešlápnutí pedálu a účinné rekuperace energie. Řidič si nepovšimne změn mezi oběma systémy, což zajišťuje, že zpětná vazba prostřednictvím brzdového pedálu zůstává konstantní a intuitivní.
JUKE Hybrid je také vybaven voličem jízdních režimů, který umožňuje řidiči zvolit režim Eco/Normal/Sport. Režim jízdy mění nejen sílu řízení, činnost klimatizace a odezvu plynového pedálu, ale v případě nového hybridního pohonu také chování rekuperačního brzdění a stav nabití baterie. Ve sportovním režimu je například rekuperace při brzdění nastavena na vysokou úroveň, aby se maximalizoval elektrický výkon pro efektivní akceleraci.
e-Pedal pro plynulou jízdu ve městě
Stejně jako čistý elektromobil LEAF bude i JUKE Hybrid vybaven systémem Nissan e-Pedal Step, který po aktivaci umožňuje ovládat pohyb vozu pomocí plynového pedálu. Po zvednutí nohy z plynového pedálu dojde k mírnému brzdění (až 0,15 g), které zpomalí vůz JUKE na plíživou rychlost (~5 km/h). Ke zpomalení může být někdy nutné další brzdění nohou, které je nutné k dosažení úplného zastavení (pro větší pohodlí lze aktivovat funkci auto hold). Používání systému e-Pedal se rychle stane intuitivním a jeho efektem je snížení zátěže řidiče během jízdy ve městě, čímž poskytuje plynulý a uvolněný zážitek z jízdy a zároveň maximalizuje možnosti rekuperace hybridní baterie, což dále zvyšuje zážitek z jízdy na elektrický pohon.
Externí úpravy
Sportovní design coupé crossoveru JUKE zůstává zachován i u nové verze Hybrid. Pečlivá pozornost byla věnována každému detailu a byla provedena řada drobných změn s cílem optimalizovat jeho aerodynamickou účinnost - a identifikovat JUKE Hybrid jako elektrifikovanou verzi. Na předních dveřích a zadních dveřích byly umístěny nápisy "Hybrid".
Na přední mřížce chladiče hybridního JUKE je nyní nové logo značky Nissan a v místě, kde se setkává s kapotou, je také pruh z černého lesklého materiálu, čímž se vůz zařazuje k ostatním elektrifikovaným modelům Nissan, které sdílejí jednotný designový motiv.
Konstrukce samotné mřížky je nyní síťovaná a má menší plochu otvoru pro optimalizaci aerodynamické účinnosti, což je možné díky nižším nárokům na chlazení verze Hybrid. Úpravy byly provedeny také na karoserii pod nárazníkem, aby se zlepšilo proudění vzduchu, a unikátně byla pro hybridní verzi přidána žaluzie mřížky chladiče, která umožňuje automatickou regulaci proudění vzduchu podle potřeb chlazení, čímž se co nejvíce snižuje aerodynamický odpor.
Zadní spoiler, který je umístěn nad zadním oknem, byl nově profilován pro čistší proudění vzduchu za vozem. Před předními koly byly přetvořeny a přemístěny spoilery pneumatik, které čistí proudění vzduchu, zatímco zadní náprava získala kryt, který zklidňuje proudění vzduchu pod vozem.
Zcela nová dvoubarevná 17" kola z lehké slitiny budou představena současně s hybridním modelem JUKE (k dispozici také pro verze ICE), stejně jako dvoubarevná 19" aerodynamická kola podle vzoru NISSAN Ariya pro vizuální dojem a účinnost.
Interní aktualizace
Uvnitř kabiny ukazuje pravý ze dvou budíků rychlost a levý představuje ukazatel výkonu, jehož ručička se pohybuje mezi "charge", kdy dochází k regeneraci energie, přes "eco", kdy je pohon elektrický, až po "power", kdy dochází ke kombinaci spalovacího motor s elektromotorem. Ve spodní části levého ciferníku je ukazatel, který zobrazuje stav nabití baterie.
Vizuální znázornění toku energie lze zobrazit na 7" obrazovce přístrojové desky mezi oběma budíky, kde se v jednoduché a přehledné animaci zobrazují všechny různé toky energie, což řidiči maximálně usnadňuje pochopení fungování systému.
Tlačítko pro e-Pedal je umístěno na středové konzoli za tlačítkem elektrické parkovací brzdy, zatímco tlačítko pro aktivaci 100% EV režimu se nachází mezi dvěma středovými ventilačními otvory. Při aktivaci e-Pedal a režimu EV se ve spodní části obrazovky kombinovaného měřiče zobrazí vizuální upozornění.
Zavazadlový prostor má objem 354 litrů, což je o 68 litrů méně než u benzinové verze, a to v důsledku přidání 1,2kWh akumulátoru. Po sklopení zadních sedadel zůstává zavazadlový prostor s objemem 1237 litrů nejlepší ve svém segmentu, zatímco prostor pro kolena cestujících vzadu se nezměnil a činí 553 mm.
"Uvedení nového modelu JUKE Hybrid letos v létě bude dalším klíčovým přírůstkem do elektrifikované nabídky Nissanu. Jsme uprostřed elektrifikované produktové ofenzívy, která klade stejný důraz na ekologickou účinnost a potěšení z jízdy. Stejně jako všechny naše elektrifikované produkty i JUKE Hybrid přepisuje pravidla ve svém segmentu díky odvážným inovacím, které přinášejí vyšší výkon a vyšší efektivitu," řekl Arnaud Charpentier, viceprezident pro produktovou strategii a cenotvorbu v regionu Nissan AMIEO.
1,6litrový benzinový motor a e-motor | ||
---|---|---|
Výkon | k (kW) | 94 k (69 kW) + 49 k (36 kW) |
Kombinovaná spotřeba* | l/100 km | 5.2 |
Kombinované emise* | g/km | 118 |
*podléhá homologaci