SUNDERLAND (VELKÁ BRITÁNIE) – Společnost Nissan představila začátkem července Nissan EV36Zero, stěžejní centrum pro výrobu elektromobilů (EV) za 1 miliardu liber, které vytváří první ekosystém pro výrobu EV na světě.

Nissan EV36Zero, jehož centrem je rekordní závod v Sunderlandu ve Velké Británii, podpoří snahu společnosti o uhlíkovou neutralitu a vytvoří nové 360stupňové řešení pro bezemisní automobilismus.

Tento transformační projekt byl zahájen počáteční investicí ve výši 1 miliardy liber společností Nissan a jejími partnery Envision AESC, globálním hráčem v oblasti špičkových bateriových technologií, a městskou radou Sunderlandu. Projekt Nissan EV36Zero, který se skládá ze tří vzájemně propojených iniciativ, spojuje elektromobily, obnovitelné zdroje energie a výrobu baterií a vytváří plán pro budoucnost automobilového průmyslu.

Prezident a výkonný ředitel společnosti Nissan Makoto Uchida řekl: "V rámci projektu Nissan EV36Z se v roce 2014 uskutečnilo několik akcí: Tento projekt je součástí průkopnického úsilí společnosti Nissan o dosažení uhlíkové neutrality během celého životního cyklu našich výrobků. Náš komplexní přístup zahrnuje nejen vývoj a výrobu elektromobilů, ale také využití palubních baterií jako úložiště energie a jejich opětovné využití pro sekundární účely…Nissan bude i nadále využívat své silné stránky v oblasti elektrifikace, aby se stal společností, která bude i nadále poskytovat hodnotu svým zákazníkům a společnosti."

Premiér Spojeného království Boris Johnson řekl: "Oznámení společnosti Nissan, že bude vyrábět svůj plně elektrický vůz nové generace v Sunderlandu spolu s novou giga továrnou společnosti Envision-AESC, je významným vyjádřením důvěry ve Spojené království a naše vysoce kvalifikované pracovníky na severovýchodě.

V návaznosti na více než 30letou historii v této oblasti se jedná o klíčový okamžik v naší revoluci elektromobilů a zajištění její budoucnosti na další desetiletí.

Závazky, jako je tento, jsou příkladem naší schopnosti vytvořit stovky ekologických pracovních míst a podpořit britský průmysl a zároveň umožnit lidem cestovat cenově
dostupným a udržitelným způsobem, abychom mohli eliminovat naše lidské příspěvky ke změně klimatu."

Envision AESC, bateriová divize globální ekologické technologické společnosti Envision Group, nasadí ve své nové giga továrně integrovanou inteligentní technologii AIoT, která bude monitorovat a optimalizovat spotřebu energie, výrobu a údržbu, což jí umožní rychle zvýšit výrobu a zajistit baterie pro pohon až 100 000 elektromobilů Nissan ročně.

Elektrický crossover nové generace

V rámci oznámení o investici ve výši 1 miliardy liber bude Nissan investovat až 423 milionů liber do výroby nové generace plně elektrického crossoveru Nissan EV36Zero ve Velké Británii. Vychází ze zkušeností společnosti Nissan v oblasti crossoverů a celosvětového úspěchu modelu Nissan LEAF a slibuje novou generaci designu, účinnosti a technologie baterií, díky níž bude přechod na elektrický pohon ještě dostupnější.

Je určen pro globální trhy a jeho britská produkce bude exportována na evropské trhy, které tradičně obsluhuje závod Nissan v Sunderlandu. Nový crossover bude postaven na alianční platformě CMF-EV, přičemž předpokládaná výrobní kapacita je až 100 000 kusů.

Výroba v Sunderlandu vytvoří 909 nových pracovních míst v závodě a více než 4 500 pracovních míst v britském dodavatelském řetězci, přičemž bude zachováno dalších 75 pracovních míst ve výzkumu a vývoji. Celkový objem kapitálových investic společnosti Nissan do závodu přesáhne 5 miliard liber a zahrnuje také:

  • výzkum a vývoj v Evropském technickém centru společnosti Nissan v Cranfieldu v hrabství Bedfordshire
  • podporu britských dodavatelů při přechodu na elektrická vozidla
  • konkurenceschopnost závodu a zlepšení životního prostředí
  • rozvoj dovedností zaměstnanců společnosti Nissan pro budoucí technologie

EV baterie nové generace NEXT

Společnost Envision AESC již vlastní a provozuje první evropský závod na výrobu baterií v Sunderlandu, který byl založen v roce 2012 za účelem lokalizace výroby baterií pro Nissan LEAF. Tým továrny ve Velké Británii má devítileté zkušenosti s dodávkami baterií pro vozy Nissan LEAF a eNV200, přičemž vyrobil dostatek článků, modulů a sad pro napájení více než 180 000 elektromobilů ve 44 zemích, které splňují celosvětové referenční úrovně kvality, výkonu, bezpečnosti, spolehlivosti a nákladů.

Na podporu tohoto nového přidělení modelů bude společnost Envision AESC investovat 450 milionů liber do výstavby první britské gigafactory v International Advanced Manufacturing Park (IAMP), která sousedí s továrnou společnosti Nissan a je poháněna obnovitelnou energií a průkopnickou technologií baterií nové generace.

V nejbližší době bude zahájen formální proces plánování nové gigafactory, která představuje počáteční závod o kapacitě 9 GWh, s potenciální budoucí investicí společnosti Envision AESC ve výši 1,8 miliardy liber, výrobou až 25 GWh a vytvořením 4 500 nových vysoce hodnotných zelených pracovních míst v regionu do roku 2030, s potenciálem na místě až 35 GWh. Nový závod zvýší nákladovou konkurenceschopnost
baterií pro elektromobily vyráběných ve Spojeném království, mimo jiné díky novému bateriovému článku Gen5 s o 30 % vyšší hustotou energie, který zlepšuje dojezd a účinnost. Tento závazek bude pohánět nová vozidla Nissan a podpoří pokračující lokalizaci dílů a součástí vozidel s pokročilou technologií. Díky tomu budou baterie levnější a elektromobily v budoucnu dostupnější pro stále větší počet zákazníků.

Nová gigafactory vytvoří 750 pracovních míst a zachová pracovní místa 300 současných zaměstnanců.

Lei Zhang, zakladatel a výkonný ředitel společnosti Envision Group, řekl: “…Severovýchod se tak stane centrem nového centra pro elektromobily ve Spojeném království, které bude spolupracovat na výzkumu a vývoji v rámci celého životního cyklu baterií, od skladování až po využití v druhém životě, inteligentní nabíjení V2G a recyklaci v uzavřeném cyklu."

Vozidla s nulovými emisemi a bezemisní výroba

V rámci propojení tohoto ekosystému vede městská rada Sunderlandu projekt, jehož cílem je vybudovat 100% obnovitelnou elektrickou síť ´Microgrid´, která ročně ušetří 55 000 tun uhlíku.

Díky možnosti zapojení stávajících větrných a solárních farem společnosti Nissan by podle prvních plánů mohlo vzniknout až deset solárních farem s předpokládanou výrobou 132 MW a s přímým napojením na obnovitelnou energii z britské rozvodné sítě pro ´stálé´ dodávky pro společnost Nissan a automobilové společnosti sídlící v přilehlém Mezinárodním parku pokročilé výroby (IAMP). Plány budou nadále rozvíjeny v úzké diskusi s potenciálními zelenými investory ze soukromého sektoru.

Tento projekt, který je první svého druhu, se odhaduje na investici ve výši 80 milionů liber a zahrnuje také plány na 1MW bateriový skladovací systém využívající baterie AESC pro elektromobily Nissan/Envision z druhé životnosti, který rovněž umožní zachytit přebytečnou energii vyrobenou během denního světla a využít ji v jinou dobu, což pomůže vyrovnat poptávku v síti. Další infrastrukturní projekty, které umožní vytvoření nového EV Hubu, zvýší celkovou počáteční investici nad 1 miliardu liber.

Nissan ve Spojeném království

Společnost Nissan zahájila výrobu v Sunderlandu v červenci 1986, tedy tento měsíc před 35 lety. Od té doby se závod rozrostl v největší továrnu v historii britského automobilového průmyslu a podporuje 46 000 pracovních míst ve Velké Británii.

Ve Spojeném království sídlí také evropské designové centrum společnosti Nissan v Paddingtonu v Londýně (NDE) a výzkumné a vývojové centrum v Cranfieldu v hrabství Bedfordshire (NTCE), které navrhuje a konstruuje vozidla Nissan pro zákazníky v celém regionu i mimo něj.

Současná výroba v Sunderlandu zahrnuje modely Nissan Qashqai, Juke a LEAF, z nichž většina (70%) se vyváží do kontinentální Evropy, 20% se prodává ve Spojeném království a dalších 10% se vyváží na trhy, které pokrývají celý svět, od Jižní Ameriky po Austrálii a od severských zemí po Jihoafrickou republiku.

Nový vývoj Nissanu EV36Zero za 1 miliardu liber předznamenává další fázi plánu elektrifikace společnosti Nissan a jejího působení ve Velké Británii.