(1) "Životní cyklus" zahrnuje těžbu surovin, výrobu, používání a recyklaci nebo opětovné použití vozidel na konci životnosti.
Odhalení Nissan Intelligent Factory
YOKOHAMA, Japonsko - Společnost Nissan dnes představila výrobní linku ve svém závodě v Tochigi, která představuje iniciativu Nissan Intelligent Factory. Tato jedinečná iniciativa podporuje výrobu vozidel nové generace s využitím inovativních technologií a přispívá k realizaci uhlíkové neutrality. Společnost Nissan rovněž oznámila plán dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050 ve svých výrobních závodech po celém světě.
Hideyuki Sakamoto, výkonný viceprezident společnosti Nissan pro výrobu a řízení dodavatelského řetězce, řekl: "Automobilový průmysl se nachází v období velkých změn a řešení globální výzvy v oblasti změny klimatu je naléhavé. Vnímáme to jako příležitost využít sílu monozukuri (výroby), která je součástí naší DNA, k vývoji a aplikaci inovativních technologií pro překonání výzev, kterým čelíme."
Inteligentní továrna společnosti Nissan
Společnost Nissan od svého založení zdokonaluje svou schopnost vyrábět vozidla díky vysoce kvalitním a vysoce efektivním výrobním procesům a vynikajícím dovednostem takumi (mistrů techniky). Podnikatelské prostředí obklopující výrobu však prochází velkými změnami. V Japonsku je potřeba odklonit se od konvenční výroby náročné na pracovní sílu, aby bylo možné vyrovnat se se stárnoucí společností a vážným nedostatkem pracovních sil. Je také třeba zvládnout nepředvídatelné situace, jako jsou klimatické změny a pandemie. Současně se díky průmyslovým trendům v oblasti elektrifikace, inteligence vozidel a propojených technologií stává struktura a funkčnost vozidel pokročilejší a složitější.
Společnost Nissan zavedla ve svém závodě v Tochigi iniciativu Nissan Intelligent Factory, která reaguje na tyto potřeby a trendy. Nissan Intelligent Factory umožňuje společnosti Nissan:
- Využívat roboty, kteří se naučili dovednosti takumi, k výrobě vozidel nové generace; v nejvyšší kvalitě,
- Vytvořit lepší prostředí, v němž může pohodlně pracovat široká škála lidí, a;
- Realizovat výrobní systém s nulovými emisemi, a tím urychlit úsilí o dosažení dekarbonizované společnosti.
V závodě Tochigi se má v tomto fiskálním roce začít vyrábět zcela nový elektromobil Nissan Ariya crossover.
Dosažení uhlíkové neutrality
Společnost Nissan usiluje o dosažení uhlíkové neutrality v celém svém provozu a životním cyklu svých výrobků do roku 2050 (1).
Společnost se snaží dosáhnout uhlíkové neutrality ve výrobě podporou inovací na zvýšení produktivity při montáži vozidel, počínaje iniciativou Nissan Intelligent Factory, a zvyšováním energetické a materiálové účinnosti v závodech. Zařízení závodů má být do roku 2050 plně elektrifikováno zavedením inovativních výrobních technologií a snížením spotřeby energie. Aby bylo dosaženo uhlíkové neutrality výrobních závodů, bude veškerá používaná elektřina vyráběna z obnovitelných zdrojů energie a nebo vyráběna pomocí palivových článků na místech, která využívají alternativní paliva.
"Zavedením iniciativy Nissan Intelligent Factory po celém světě, počínaje závodem v Tochigi, budeme pružněji, efektivněji a účinněji vyrábět vozidla nové generace pro dekarbonizovanou společnost. Budeme také pokračovat v zavádění inovací ve výrobě, abychom obohatili životy lidí a podpořili budoucí růst společnosti Nissan," řekl Sakamoto.
(1) "Životní cyklus" zahrnuje těžbu surovin, výrobu, používání a recyklaci nebo opětovné použití vozidel na konci životnosti.
(1) "Životní cyklus" zahrnuje těžbu surovin, výrobu, používání a recyklaci nebo opětovné použití vozidel na konci životnosti.
Příloha
O Nissan Intelligent Factory
Pilíře
1) Budování budoucnosti mobility: Reakce na CASE
Společnost Nissan usiluje o inovaci svých výrobních linek, aby mohla vyrábět vozidla nové generace, která budou elektrifikovaná, inteligentní a propojená pokročilejšími a komplexnějšími technologiemi.
2) Přenesení řemeslné zručnosti na roboty: Výroba v nejvyšší kvalitě
Vytříbené dovednosti takumi se budou učit roboti. Inženýři takumi podpoří výrobu vozidel vysoké kvality dalším zdokonalováním pracoviště a zaměřením se na nové, neprobádané oblasti odbornosti, které nelze automatizovat.
3) Vytváření lepších pracovišť za pomoci robotů
Společnost Nissan se bude snažit vytvořit prostředí, ve kterém se bude snadno pracovat, a to s pomocí robotů, kteří budou pomáhat s obtížnými úkoly. Společnost Nissan bude také pokračovat v diverzifikaci pracovních stylů, aby vytvořila výrobní závody, kde budou moci snáze pracovat ženy a starší lidé.
4) Výrobní systém s nulovými emisemi
Za účelem dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050 chce společnost Nissan zcela elektrifikovat všechna výrobní zařízení a přejít na plné využívání obnovitelných nebo alternativních zdrojů energie.
Technologie (údaje v závorkách označují ty, které se vztahují k výše uvedeným pilířům)
Simultánní montáž pod podlahou (SUMO) (1, 3)
- Více komponentů hnacího ústrojí, které se konvenčně montovaly pomocí pracných a vícenásobných procesů, se nyní montuje dávkově z jedné palety.
- Dvouvrstvá struktura palety, rozdělená na přední, střední a zadní část, umožňuje 27 různých kombinací modulů (3 x 3 x 3) v jednom zařízení.
- Používá se měření polohy vozidla v reálném čase a vysoce přesná (±0,05 mm) korekce polohy komponent.
Automatizované utahování a seřizování článků zavěšení (2, 3)
- Proces, který dříve vyžadoval ruční montáž s několika postupy, byl zdokonalen na jediný proces s automatizovaným nastavením seřízení.
- Práce s vysokým zatížením, která vyžaduje vysoký krouticí moment při utahování, byla plně automatizována.
- Seřízení robotem s přesností 0,1° zajišťuje vysoce přesné seřízení, které přesahuje přesnost vyráběnou takumi.
Automatizovaná montáž podhledu (2, 3)
- Automatizace procesu, který konvenčně vyžaduje práci v poloze s vysokým zatížením. Hmotnost podhledu navíc roste v důsledku přidávání inteligentních a propojených dílů.
- Instalace měkkých dílů, kterou bylo dříve obtížné automatizovat, byla automatizována přenesením dovedností takumi na roboty.
- Automatizované vkládání spon, které obvykle vyžaduje použití jemného snímání prsty, bylo realizováno pomocí snímače síly, který kontroluje sílu vkládání v reálném čase.
Automatizovaná instalace modulu kokpitu (2)
- Roboti reprodukují dovednosti takumi na vysoké úrovni, aby mohli kontrolovat odchylky a rozdíly mezi levým a pravým bokem během instalace.
- Pro dobře proporcionální a bezproblémový kokpit vysokorychlostní systém vidění přesně měří rozměry a koriguje polohu v krocích po ±0,05 mm.
Nová metoda svařování důlků (1)
Důlkové svařování zmenšuje šířku příruby dveřního křídla (okenního rámu) o 4,5 mm, což přináší lepší výhled pro řidiče.
Elektrické systémy reagující na zvyšující se inteligenci vozidla (1)
Zvyšující se inteligence vozidla zase zvýšila množství dat, která je třeba zapsat. Aby bylo možné této potřebě vyhovět, byl rozšířen zapisovací stupeň a rychlost komunikace byla zvýšena 20krát.
Automatizovaný motor s osmipólovým vinutým polem (bez magnetů) (1)
- Vysoce přesné navíjecí zařízení tryskového typu navíjí dráty vysokou rychlostí s vysokou přesností a hustotou.
- Současné navíjení osmi motorů umožňuje hromadnou výrobu.
Automatizovaná kontrola laku (1, 2)
- Jedenáct robotů kontroluje karoserii a nárazník a dosahuje stoprocentní detekce prachu a nečistot (do průměru 0,3 mm).
- Výsledky kontroly jsou přenášeny a ukládány do centralizovaného systému řízení, což vede k lepší sledovatelnosti.
- Inspektoři mohou výsledky kontroly kontrolovat pomocí chytrého telefonu.
Integrovaná automatizovaná kontrola specifikací a vad (1, 3)
- Šest robotů provádí kontrolu specifikací a identifikuje vady.
- Míra detekce vad se zvyšuje opakovaným zobrazováním při posunu zebrovitého světla
Integrované lakování a vypalování karoserií a nárazníků (4)
- Použití nově vyvinuté barvy na vodní bázi, která vytvrzuje při nízkých teplotách, umožňuje lakovat a zapékat karoserie a nárazníky společně, což snižuje spotřebu energie o 25 %.
- Výsledkem tohoto procesu je špičkové lakování na vodní bázi na světové úrovni.
Suché lakovací kabiny využívají vysoce účinnou recyklaci vzduchu (4)
- Pohlcování lakové mlhy suchým práškem a opětovné využití odpadní barvy přispívá k úsilí o nulové emise.
- Recyklace vzduchu v lakovací kabině snižuje spotřebu energie o 25 %.
IoT1 Systém řízení kvality (1)
- Automatizované kontroly kvality prováděné v každém procesu zabraňují lidským chybám.
- Výsledky kontrol všech výrobních vozidel jsou automaticky zaznamenávány, což zvyšuje sledovatelnost.
Včasná provozní zdatnost dosažená díky digitální technologii (inteligentní systém podpory provozu) (1)
Včasné provozní způsobilosti je dosaženo využitím technologie smíšené reality (MR) k provádění provozního školení na místě při sledování výrobku na výrobní lince.
Údržba zařízení na dálku (1)
Doba obnovy po poruše zařízení se zkracuje o 30 % díky využití centralizovaného dispečinku, který propojuje informace prostřednictvím sítě IoT a předává optimální metody obnovy pracovníkům údržby v terénu.
Systém diagnostiky poruch zařízení a prediktivní/preventivní údržba zařízení (1)
- Technologie diagnostiky údržby na základě stavu se používá k prevenci poruch zařízení.
- Systém využívá automatizovaný vývoj diagnostické logiky a rozšířené využití vysoce přesných metod analýzy.
- Neustálé měření a monitorování s přírůstky 0,01 sekundy a automatická detekce příznaků poruchy s využitím různých diagnostických metod maximálně snižuje výrobní ztráty na nulu.
1 IoT = Internet of Things – Internet věcí je síť fyzických zařízení, vozidel, domácích spotřebičů a dalších zařízení, která jsou vybavena elektronikou, softwarem, senzory, pohyblivými částmi a síťovou konektivitou, která umožňuje těmto zařízením se propojit a vyměňovat si data.
1 IoT = Internet of Things – Internet věcí je síť fyzických zařízení, vozidel, domácích spotřebičů a dalších zařízení, která jsou vybavena elektronikou, softwarem, senzory, pohyblivými částmi a síťovou konektivitou, která umožňuje těmto zařízením se propojit a vyměňovat si data.
1 IoT = Internet of Things – Internet věcí je síť fyzických zařízení, vozidel, domácích spotřebičů a dalších zařízení, která jsou vybavena elektronikou, softwarem, senzory, pohyblivými částmi a síťovou konektivitou, která umožňuje těmto zařízením se propojit a vyměňovat si data.