e-POWER: Jedinečné elektrifikované hnací ústrojí Nissan bez nabíjení
- Unikátní elektrifikované hnací ústrojí pro citlivější, tišší a efektivnější jízdu bez nabíjecího kabelu
- Průkopnický a nejprodávanější pohon byl rozsáhle upraven pro Evropu
- Crossover Qashqai bude prvním evropským modelem s e-POWER
- Na prahu elektromobility – e-POWER nabízí pocit z jízdy jako u elektromobilu bez nutnosti dobíjení
.jpg.ximg.l_12_m.smart.jpg)
PAŘÍŽ, Francie (7. března 2022) Koncem léta se v nabídce motorizací modelu Qashqai objeví odvážná a inovativní pohonná jednotka e-POWER společnosti Nissan, která opět prolomí hranice v segmentu crossoverů, jehož byl Qashqai průkopníkem.
Nový Qashqai bude prvním modelem v Evropě, který bude vybaven jedinečným systémem pohonu e-POWER společnosti Nissan. Systém e-POWER, který je exkluzivní pro Nissan a je klíčovou součástí strategie společnosti Intelligent Mobility, představuje jedinečný přístup k elektrifikaci tím, že zpříjemňuje a zefektivňuje každodenní jízdu.
"Zavedení inovativního systému e-POWER v novém modelu Qashqai přináší do segmentu crossoverů další průkopnického ducha značky Nissan. Zákazníci si zamilují pocit z jízdy v elektromobilu, ale bez ohledu na nabíjení. A systém e-POWER představuje významný milník ve strategii elektrifikace společnosti Nissan," řekl Guillaume Cartier, předseda představenstva společnosti Nissan pro region AMIEO.
Proč e-POWER?
Průzkum společnosti Nissan ukázal, že evropští spotřebitelé crossoverů tráví více než 70% svého času jízdou v městském a příměstském prostředí. Z výzkumu také vyplývá, že spotřebitelé se cítí být nuceni dělat kompromisy v oblasti potěšení z jízdy, aby mohli při výběru vozidla dbát na ekologii.
V reakci na tento trend vyvinula společnost Nissan systém e-Power, který je speciálně vyladěn pro potřeby evropských zákazníků. Nabízí optimální úsporu paliva a potěšení z jízdy na elektrický pohon díky kombinaci dvou specialit společnosti Nissan: pokročilé technologie baterií a motorů a inovativního spalovacího motoru s proměnným kompresním poměrem.
Technologie e-Power je proto ideální pro ty, kteří nemohou nebo nechtějí věnovat čas dobíjení pomocí kabelu, ale denně jezdí po městě nebo na předměstí, a kteří jsou připraveni udělat první krok k přechodu na plně elektrický automobil v budoucnu.

100% elektricky poháněná kola
Systém e-POWER se skládá z baterie s vysokým výkonem, kterou doplňuje tříválcový benzinový motor s proměnným kompresním poměrem o objemu 1,5 litru a výkonem 156 k, generátoru elektrické energie, měniče a 140 kW elektromotoru podobné velikosti a výkonu, jaký mají elektromobily Nissan. Benzínový motor vyrábí elektřinu, která může být podle jízdního scénáře přenášena přes měnič do akumulátorů, elektromotoru nebo do obou.
Toto hnací ústrojí se vyznačuje tím, že elektromotor je jediným zdrojem energie pro kola, takže jeho odezva je okamžitá a lineární. To představuje lákavou alternativu k tradičním hybridům, u nichž se řidiči musí smířit s nedostatky, které se neodmyslitelně pojí s jízdním zážitkem.
Naproti tomu systém e-POWER nového modelu Qashqai byl navržen tak, aby poskytoval příjemný, bezproblémový a plynulý zážitek z jízdy spojený s čistě elektrickým pohonem, ale bez nutnosti dobíjení.
Nejprodávanější technologie hnacího ústrojí
Systém e-POWER byl v Japonsku poprvé představen v roce 2017 v kompaktním rodinném voze Note, který se v roce 2018 stal nejprodávanějším vozem v Japonsku.
Pro nový Qashqai byla instalace e-POWER výrazně vylepšena, aby splňovala požadavky evropských zákazníků a jejich typicky městské nebo příměstské každodenní jízdy. Kde se v modelu Note uplatňuje tříválcový benzinový motor 1,2 (80 k), který dobíjí akumulátorovou jednotku a jehož konečný výkon je 95 kW (127 k). Pro Evropu byl vylepšen na tříválcový benzinový motor 1,5 litru s proměnnou kompresí a turbodmychadlem (156 k), což znamená celkový konečný výkon 140 kW (188 k).
Výhodou systému e-POWER je, že motor pracuje v optimálním rozsahu a s nejlepším kompresním poměrem, což vede k vyšší úspoře paliva a nižším emisím CO2 ve srovnání s tradičním spalovacím motorem a také ke kultivované jízdě díky sníženému hluku motoru. Další výhodou je minimální dopad systému e-POWER na kvalitu ovzduší ve městech.
Díky čistě elektrickému pohonu nedochází k prodlevě při dodání točivého momentu, jako je tomu u tradičních hybridů, kde může dojít k náhlému zvýšení otáček motoru v reakci na požadavek okamžité akcelerace. Okamžitá reakce systému e-POWER přináší jedinečný a vzrušující zážitek z jízdy za všech jízdních podmínek.
Pro maximalizaci výkonu může řídicí jednotka systému e-POWER při vysoké akceleraci nebo rychlosti posílat energii generovanou 1,5litrovým motorem prostřednictvím měniče přímo do elektromotoru, aby posílila dodávku elektřiny z baterie.
Při zpomalování a brzdění se kinetická energie rekuperuje a vrací zpět do baterie, aby se optimalizovala účinnost.
"Víme, že potenciální zákazníci vozu Qashqai e-POWER stráví téměř tři čtvrtiny svého času jízdou v městském a příměstském prostředí. Proto jsme systém e-POWER vyvinuli tak, aby v těchto podmínkách fungoval co nejúčinněji, nejefektivněji a nejtišeji. Jízdní výkony však nejsou nijak omezeny. Akcelerace je okamžitá díky čistě elektrickému pohonu kol a není zde žádná převodovka, která by přerušovala dodávku výkonu," řekl David Moss, senior viceprezident pro výzkum a vývoj v regionu Nissan Technical Centre Europe.
Technologie proměnlivého kompresního poměru
Srdcem jedinečného systému e-POWER společnosti Nissan je 1,5litrový tříválcový benzinový motor s proměnnou kompresí a turbodmychadlem o výkonu 156 k, který byl vyvinut speciálně pro tuto aplikaci. Tento motor, který poprvé použila prémiová značka Infiniti společnosti Nissan, má u spalovacích motorů jedinečnou funkci proměnné komprese, která umožňuje upravovat kompresní poměr a zajišťuje optimální výkon i hospodárnost v závislosti na zatížení motoru. Před svým prvním uvedením na trh v roce 2018 u značky Infiniti byl zařazen mezi 10 nejlepších motorů na světě podle Ward's, americké poradenské společnosti v oblasti automobilového průmyslu.
Kompresní poměr se pohybuje v rozmezí 8:1 až 14:1. Toho je dosaženo pohybem aktuátoru, který mění délku zdvihu pístu podle potřeby výkonu.
Při nízkých nárocích na výkon - například při konstantní rychlosti a dobrém stavu nabití akumulátoru - bude kompresní poměr na vyšší úrovni, což optimalizuje spotřebu a emise. Při vysoké poptávce po výkonu, pro dobíjení baterie nebo přímé napájení motoru, se aktivuje nižší kompresní poměr, který maximalizuje výkon motoru. Přechod mezi různými kompresními poměry je plynulý, bez nutnosti zásahu řidiče.
"Systém e-POWER ve voze Qashqai je jedinečnou technologií Nissan, která staví do popředí efektivitu a potěšení z jízdy. Při vývoji tohoto systému pro Evropu jsme se snažili zajistit, aby řidiči vozů Qashqai e-POWER nemuseli dělat žádné kompromisy pro dokonalý požitek z jízdy. Tato technologie nabízí to nejlepší z obou světů a představuje to nejlepší ze značky Nissan - odvážnou, průkopnickou a inovativní - a zároveň staví řidiče na první místo," dodal David Moss.

Lineární ladění
Při vývoji systému e-POWER pro vůz Qashqai bylo klíčové zajistit, aby zážitek z jízdy poskytoval "propojený" pocit, kdy otáčky benzinového motoru zůstávají v poměru k rychlosti vozu Qashqai. Inženýři z Evropského technického centra Nissan (NTCE) ve Velké Británii a Španělsku spolupracovali na vývoji systému nazvaného "Linear Tune". Tato funkce řídí zážehový motor a postupně zvyšuje otáčky 1,5litrového motoru tak, aby odpovídaly energetickým nárokům motoru při zrychlování vozu, a zajišťuje, že nedochází k "rozpojení" mezi tím, co cestující vnímají z hlediska výkonu a zvuku. Nepoměr mezi otáčkami motoru a rychlostí jízdy je jev, který řidiče a cestující zneklidňuje. Například náhlý nárůst otáček motoru bez odpovídajícího zvýšení rychlosti vnímají cestující jako frustrující a "nesouvislé". Lineární ladění v systému e-POWER pomáhá tento problem vyřešit.
e-Pedal Step
Podobně jako u modelu LEAF je i nový Qashqai e-POWER vybaven zcela novým systémem řízení "jedním pedálem" nazvaným e-Pedal Step. Systém e-Pedal Step byl navržen tak, aby řidiče zbavil opakovaného namáhání při městské jízdě s rozjezdem a zastavením, kdy řidič často pohybuje nohou mezi plynovým a brzdovým pedálem, a umožňuje mu zrychlovat a brzdit pouze pomocí plynového pedálu.
Systém se musí nejprve aktivovat spínačem na středové konzoli a po jeho aktivaci akcelerátor zrychluje jako obvykle. Po uvolnění plynového pedálu e-Pedal Step zabrzdí Qashqai na 0,2 g, což stačí k rozsvícení brzdových světel, a sníží rychlost na "plíživou", nikoli na úplné zastavení. Tím je zajištěn co nejplynulejší průběh parkovacích manévrů při nízkých rychlostech. Řidiči rychle přizpůsobí své zásahy do pedálu plynu, aby zachovali plynulý postup, což zajistí, že jízda ve městě bude intuitivnější a méně náročná.

Elektrifikovaný dojezd
Příchod verze e-POWER do nabídky motorizací modelu Qashqai rozšiřuje možnosti potenciálních zákazníků. Stávající varianta mild-hybridního motoru o objemu 1,3 litru je k dispozici ve dvou výkonových variantách: 138 k (103 kW) a 156 k (116 kW), které nabízejí energický výkon, úspornou spotřebu a nízké emise.
Třetí generace crossoveru Nissan Qashqai zůstává věrná původnímu vzorci - výrazný design, zvýšená atmosféra života na palubě s intuitivními technologiemi a efektivní, ale uspokojivá jízdní dynamika.
"Díky odvážné technologii e-POWER společnosti Nissan se domníváme, že si zákazníci zamilují pocit elektrického pohonu bez obav o dojezd. Je to pohon, který je bude bavit a který představuje vynikající možnost, jak být v každodenním životě ekologičtější. Celkově Qashqai e-POWER osloví řidiče, kteří ještě nejsou připraveni na čistě elektrický pohon ve svém životě, ale chtějí se chovat ekologičtěji a užívat si každodenní pocit zábavy z jízdy na elektrický pohon," řekl Arnaud Charpentier, viceprezident pro produktovou strategii a cenotvorbu v regionu Nissan AMIEO.
e-POWER (1,5 benzinový motor, VCR turbo) |
||
---|---|---|
Power |
HP (kW) |
188 (140) |
Točivý moment |
Nm |
330 |
Pohon kol |
2WD |
|
Kombinovaná spotřeba | l/100 km | 5.3* |
Kombinované emise | g/km | 119* |
*podléhá homologaci